تفنگ هاي معروف آمريكايي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
چت باکس
آمار
امروز : 2
دیروز : 3
افراد آنلاین : 1
همه : 703

ام۱۶ با نام رسمي تفنگ كاليبر ۵٫۵۶ ام۱۶ نام سلسله تفنگ‌هاي خودكار و نيمه‌خودكار مجهز ساخت شركت كلت و تحت امتياز ارتش ايالات متحده آمريكا است. ام۱۶ كه در طبقه تفنگ‌هاي تهاجمي (تفنگ‌هاي مخصوص جنگ كه از فشنگ اندازه متوسط استفاده مي‌كنند) است داراي چند نسل مختلف مي‌باشد كه مدلهاي ام۱۶/آ۱، ام۱۶/آ۲، ام۱۶/آ۳، ام۱۶/آ۴ را شامل مي‌شوند.
اين تفنگ در ابتدا با نام اي‌آر-۱۵ (AR-۱۵) شناخته مي‌شود و از سال ۱۹۶۳ براي جنگ در جنگل‌هاي ويتنام وارد ارتش آمريكا شد و از سال ۱۹۶۹ جاي ام۱۴ را به عنوان سلاح سازماني استاندارد ارتش آمريكا در جنگ ويتنام گرفت. يك سال بعد در ۱۹۷۰ سلاح سازماني ارتش آمريكا در ايالات متحده، اروپا و كره‌جنوبي هم از تفنگ پرقدرت‌تر و بزرگ‌تر ام۱۴ به‌ام۱۶ تغيير كرد. ام۱۴ از فشنگ‌هاي پرقدرت ناتو با كاليبر ۷٫۶۲ و طول ۵۱ ميلي‌متر استفاده مي‌كرد اما فشنگ مخصوص ام۱۶ فشنگ متوسط ۵٫۵۶x۴۵ ميلي‌متري است. سلاح‌هاي مختلف خانواده‌ام۱۶ جنگ ويتنام به اين سو سلاح سازماني اصلي ارتش آمريكا به شمار مي‌روند.
از سال ۲۰۱۰ ام۱۶ جاي خود را به عنوان سلاح سازماني اصلي ارتش آمريكا به تفنگ كارابين ام۴ واگذار كرده كه در واقع نسخه كوتاه شده‌ام۱۶ آ۲ است.
دقت و نواخت تير (تعداد شليك در دقيقه) ام۱۶، بالاتر از تفنگ‌هاي رقيبي همچون ژ۳، اف‌ان فال و كلاشنيكف است. كاليبر مسلسل ام۱۶، ۵٫۵۶ است و به روش غير مستقيم توسط گاز باروت حاصل از شليك مسلح مي‌شود و سيستم قفل گلنگدن آن بصورت چرخ‌دنده‌اي طراحي شده است.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۴ دى ۱۳۹۵ ] [ ۱۱:۵۵:۵۴ ] [ عبدالحميد وثوغي ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب