تفنگ هاي معروف آمريكايي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
چت باکس
آمار
امروز : 1
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 743

تور (به روسي: Тор) -به معني چنبره- (نام ناتو: سام-۱۵) سيستم موشكي سطح‌به‌هواي ارتفاع متوسط و پائين ساخت شوروي/روسيه است كه قادر است انواع هدف‌هاي هوائي از قبيل هواپيما، بالگرد، موشك‌هاي كروز و بالستيك و بمب‌هاي هدايت‌شونده را شناسائي و رهگيري و در نهايت منهدم سازد.
اين سيستم در دوران شوروي با كد گراو ۹كا۳۳۱ توليد شده و از سال ۱۹۸۶ وارد ارتش سرخ شد. نام گزارشي ناتو اين موشك نيز سا-۱۵ گاونتلت (SA-15 Gauntlet) (به معني دستبند) است. مدل مخصوص نيروي دريايي اين موشك با كد ۳كا۹۵ معرفي شده و نام ناتو آن نيز سا-ان-۹ است.
تور نخستين سيستم دفاع هوايي دنياست كه از ابتدا به منظور شليك به سوي بمب‌هاي هدايت‌شونده (به طور خاص بمب هدايت ليزري اي‌جي‌ام-۸۶ آمريكايي‌ها) طراحي شده‌است. اين سيستم كار رهگيري و آتش را درمدت زمان ۵ الي ۸ ثانيه انجام مي‌دهد و قادر است در يك زمان ۴۸ هدف هوائي را مورد رهگيري قرار بدهد. هدايت موشك‌هاي تور ام-۱ از طريق فرمان هاي راديويي انجام مي‌شود. اين سيستم به طور كلي به راپير انگليسي‌ها و كروتال فرانسوي‌ها شباهت دارد. هر سه سيستم متحرك و خودكششي هستند و البته مدل‌هاي ثابت و كششي آن‌ها نيز ساخته شده‌است.
تور ام-۱ يك سيستم خودرو است كه بر روي يك شاسي شني‌دار سوار شده و شامل ۴ پرتابگر موشك و به همراه سيستم‌هاي راداري و هدف‌گيري مي‌شود. وزن هر يك از موشك‌ها ۱۶۷ كيلو است كه ۱۵ كيلوي آن مواد منفجره شديدالانفجار تركش‌دار است. حداكثر برد عملياتي اين سيستم ۱۲ كيلومتر و حداقل برد آن با توجه به مدل بين ۱۰۰ متر تا ۲ كيلومتر متغير است. سقف پرواز موشك‌ها ۶ كيلومتر است وو حداكثر سرعت آن‌ها به ۲.۸ ماخ مي‌رسد. خدمه سيستم شامل يك راننده و سه كاربر مي‌شود.
ايران ۲۹ سيستم و ۷۵۰ موشك تور ام-۱ را در قراردادي به ارزش ۷۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۸ از روسيه خريده‌است.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۴ دى ۱۳۹۵ ] [ ۱۱:۵۰:۳۴ ] [ عبدالحميد وثوغي ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب