تفنگ هاي معروف آمريكايي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
چت باکس
آمار
امروز : 2
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 700

ام۱ كارابين نوعي تفنگ كارابين سبك نيمه‌اتوماتيك است كه از سلاح‌هاي اصلي ارتش آمريكا در جنگ جهاني دوم، جنگ كره و جنگ ويتنام بود و به طور گسترده مورد استفاده ارتش، نيروهاي شبه‌نظامي، پليس و شهروندان عادي آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر بود.
توليد ام۱ كارابين براي تكميل تفنگ پرقدرت ام۱ گرند در نيروهاي مسلح آمريكا صورت گرفت. با افزايش تعداد سربازاني كه وظيفه‌اي تخصصي را در جبهه برعهده داشتند و تفنگ سازماني سلاح اصلي آن‌ها نبود، نياز به تفنگي سبك‌تر و كوچك‌تر از ام۱ احساس مي‌شد. سلاح‌هاي جايگزين مانند اسلحه كمري كلت ام۱۹۱۱ يا رولور ام۱۹۱۷ هرچند بسيار سبك و كوچك بودند اما دقت و قدرت مناسبي نداشتند و مسلسل دستي تامسن هم سنگين بوده و در مسافت‌هاي معمول جنگ دقت مطلوب و نفوذپذيري گلوله مناسبي نداشت. براي حل اين مشكل كارابين ام۱ طراحي شده و در سال ۱۹۴۲ توليد شد كه در مقايسه با ام۱ گرند بسيار سبك‌تر، و كوچك‌تر و استفاده از آن آسان‌تر بود، فشنگ‌هاي آن نيز تقريباً نصف فشنگ ام۱ گرند وزن داشته و امكان حمل مهمات بيشتري را براي سربازان فراهم مي‌كرد. هرچند قدرت و برد اين سلاح نسبت به ام۱ كمتر بود اما دقت و قدرت نفوذپذيري فشنگ ۳۰. كارابين در مقايسه با فشنگ‌هاي مورد استفاده سلاح‌هاي كمري و مسلسل تامسن كاملاً برتري داشت.
ام۱ كارابين و ام۱ گرند با وجود نام مشابه ارتباطي با يكديگر ندارند و فشنگ‌هاي متفاوتي را شليك مي‌كنند. كارابين ام۱ فشنگ ۳۰. كارابين را شليك مي‌كند كه با كاليبر ۷٫۶۲ ميلي‌متري قطر مساوي با فشنگ ۰۶-۰۳. اسپرينگفيلد مورد استفاده در ام۱ گرند داشته اما طول آن تقريباً به نصف كاهش يافته‌است.
ام۱ كارابين در سه مدل اصلي ساخته شد. در سال ۱۹۴۴ مدل دوم اين سلاح با نام ام۲ توليد شد كه قابليت آتش رگبار را داشت و نواخت تير تئوريك آن ۸۵۰ تا ۹۰۰ در دقيقه بود. خشاب‌هاي ۳۰ فشنگه هم براي اين مدل توليد شده بود. مدل ام۳ هم كه اولين بار در نبرد اوكيناوا در واقع ام۲ همراه با دوربين مادون قرمز ديد در شب بود. با اين دوربين سربازان آمريكايي براي نخستين بار امكان مشاهده سربازان ژاپني را در تاريكي كامل شب تا فاصله حدود ۶۵ متري پيدا كرده بودند. برآورد مي‌شود كه ۳۰ درصد كل تلفات ژاپني‌ها در اين نبرد بر اثر شليك تفنگ‌هاي كارابين ام۳ و دوربين‌هاي مادون قرمز آن رخ داده‌است
در مجموع حدود ۶٫۵ ميليون قبضه ام۱ در كارخانه‌هاي مختلف آمريكا در طول جنگ جهاني دوم توليد شد كه آن را پرتوليدترين سلاح سبك آمريكا در اين دوران ساخت. از ام۱ گرند حدود ۶ ميليون قبضه و مسلسل‌هاي دستي تامسن كمتر از ۲ ميليون قبضه توليد شد. از نظر قيمت هم ام۱ كارابين بر اين دو سلاح برتري داشت. توليد هر قبضه كارابين در ابتداي جنگ جهاني دوم حدود ۴۵ دلار هزينه داشت كه حدود نصف هزينه ۸۵ دلاري ام۱ گرند و يك‌پنجم هزينه ۲۲۵ دلاري مسلسل تامسن بود.
ام۱ كارابين قابليت نصب نارنجك‌انداز ۲۲ ميلي‌متري ام۸ و سرنيزه ام۴ را داشت. اين تفنگ با فشار مستقيم گاز باروت مسلح مي‌شود و از اولين تفنگ‌هاي چندمنظوره‌اي بود كه با قرار دادن خشاب از زير تغذيه مي‌شد. خشاب‌هاي ام۱ كارابين در دو نوع ۱۵ و ۳۰ فشنگه توليد مي‌شدند. وزن ام۱ كارابين خالي ۲ كيلو و ۴۰۰ گرم، طول آن ۹۰ سانتي‌متر و طول لوله ۴۶ سانتي‌متر بود. سبكي و اندازه كوچك و جمع‌وجور آن را براي افراد غيرحرفه‌اي، جنگ‌هاي چريكي، و شهري بسيار مناسب ساخته بود.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۴ دى ۱۳۹۵ ] [ ۱۱:۴۹:۰۱ ] [ عبدالحميد وثوغي ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب